Tulosta Tekstin koko: a A A

Päivi Björkestam, Lloyd’s Registersin johtaja

Dipl. insinööri Päivi Björkestamilla, Suomen Lloyd’s Registers´in laivojen luokitustoiminnan johtajalla, on takanaan kaksikymmentä vuotta kansainvälisessä yrityksessä, joka kuuluu alallaan maailman suurimpiin. Kuva: Thure Malmberg.

Naiset merenkulkualan näkyvillä paikoilla ovat melko harvinaisia. Päivi Björkestam on Lloyd’s Registersin laivojen luokittamis- ja tarkastustoiminnan ylin johtaja Suomessa.

Jo vuoden ajan on diplomi-insinööri Päivi Björkestam toiminut Field Operation Managerina Lloyd’s Registersin (LR) Suomen organisaatiossa. Pitkä englanninkielinen titteli tarkoittaa sitä, että dipl.ins. Björkestam on LR:n laivojen luokittamis- ja tarkastustoiminnan ylin johtaja Suomessa.
Kun LR:n edellinen Suomen johtaja Matti Niskanen jäi eläkkeelle keväällä 2013, muutettiin LR:n organisaatiota siten, että laivojen tarkastus ja teollisuussektori jakautuivat kahteen osaan. Kummallakin on nyt oma johtajansa. Muun muassa paineastioiden ja teollisten asennusten tarkastuksista vastaa nyt Dipl.ins. Jari Manninen. Sen lisäksi perustettiin Client Managerin toimi.
Alusten ja teollisuuslaitosten luokitteluvalvonnasta Suomessa vastaa nyt, Helsinki ja Turku tukikohtinaan, kahdeksan tarkastajaa ja neljä muuta henkilökuntaan kuuluvaa. Talouspuolen hoitaa erillinen toimisto.

”Merivettä veressä”

Päivi Björkestam on syntynyt ja kasvanut Hämeenlinnassa. Järvi-Suomen tyttö ei ole Teknillisessä korkeakoulussa ainoastaan tutkinut jäissä kulkevia rahtilaivoja – kokemus, joka voi olla hyvä, kun LR on saanut tehtäväkseen luokitella Suomen uusimman jäänmurtajan – vaan myös hankkinut puolimatruusin pätevyyden merimieskoulussa Maarianhaminassa.
– Isällä oli purjevene, ja me purjehdimme paljon sekä Saaristomerellä että Ahvenanmaan ja Tukholman saaristossa. Minulla oli kai meri verissä jo pienenä. Kun kävin Hämeenlinnan lukiota – perinteikkäässä lukiossa ovat opiskellet myös Jean Sibelius, Eino Leino ja J.K. Paasikivi – halusin ensin tulla merikapteeniksi. Opiskeluaikanani Maarianhaminassa tulin siihen tulokseen, että en kuitenkaan sopinut merille, vaan hain sen sijaan Teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan laivanrakennusta, hän sanoo.
Niin kuin laivanluokitus on laivanrakennuskin ainakin Suomessa ollut hyvin miesvaltaista.
– Kun valmistuin syksyllä 1992, meitä oli kolme laivanrakentajaa, jotka suorittivat tutkinnon. Tiesin kuitenkin, etten halunnut laiva-arkkitehdiksi, mikä on ehkä tyypillisintä naisten puuhaa alalla. Sen sijaan minua veti puoleensa työ jollakin luokituslaitoksella tai varustamossa. Kesäkuussa 1994 tulin Lloyd´s Registeriin Helsinkiin. Työhönottohaastattelun suoritti LR:n legendaarinen Suomen-päällikkö Sigurd J. Törnquist.
– Aluksi sain seurata jotain vanhempaa ja kokenutta kollegaa tarkastustehtävissä laivoilla tai telakalla. Siitä se eteni, ja kahdenkymmenen vuoden ajan olen ollut tien päällä matkalla jonnekin satamaan tai jollekin telakalle tai niiltä pois. Teen edelleen alusten tarkastuksia säilyttääkseni muodollisen pätevyyden. Mutta tuntuu vähän haikealta, että tulevaisuudessa luultavasti tulee olemaan enimmäkseen kirjoituspöytätyötä, Päivi Björkestam sanoo.

Turvallisuus yhä tärkeämpää

– Niiden kahdenkymmenen vuoden aikana, joina olen työskennellyt LR:ssa, on työ yhä enemmän keskittynyt turvallisuuskysymyksiin. Englannissa on useita kursseja, ja LR:ssä on kattava turvallisuussysteemi.
– Me luokitamme monen lipun alla purjehtivia aluksia, mutta riippumatta lippuvaltiosta, työ on yleensä aina samaa. Suomalaisella merenkululla samoin kuin suomalaisella telakkateollisuudella on juuri nyt vaikeaa, mutta toivon, että ainutlaatuinen laivanrakennusosaaminen voidaan säilyttää Suomessa.
– Vähään aikaan emme ole saaneet toimeksiantoa suomalaisen uudisrakennuksen luokittamiseksi. Viimeksi olivat Viking Grace, joka luovutettiin 2012 Turussa ja kaksi venäläistä huoltoalusta, jotka luovutettiin Arctech Helsinki Shipyardilla samana vuonna. Ne kaikki ovat LR:n luokittamia.
– Maaliskuussa sitten tuli kauan odotettu päätös: Liikennelaitoksen Arctech Helsinki Shipyardilta helmikuussa tilaama uusi suomalainen jäänmurtaja luokitetaan Lloyd’s Registerillä, hän sanoo.

Outo virka naiselle

Päivi Björkestam on vaihtanut asuinpaikkansa lapsuuden Hämeenlinnasta Porvooseen, ja kulkee sieltä joka päivä Aleksanterinkadun konttoriin Helsinkiin.
– Kahdenkymmenen vuoden tottumus maantie-elämään vaikuttaa siihen, että työmatka ei tunnu millään tavalla kummalliselta. Porvoo on hieno asumisympäristö. Talvella hiihdämme mielellämme Kokonniemellä ja kesäaikaan Porvoon Purjehdusyhdistyksellä (Borgå Segelsällskapet) on hyvää ja inspiroivaa junioritoimintaa Kuggenissa. Siellä yksi tyttäristämme on jo alkanut purjehtia optimistijollalla.
Päivi Björkestamin ruotsin kieli ei anna vihjettä siitä, että se ei olisi hänen äidinkielensä. Selitys on Skånessa ja omassa kiinnostuksessa kieltä kohtaan.
– Minulla on serkkuja Skånessa. Siksi minulla on ollut alusta alkaen myönteinen suhtautuminen ruotsin kieleen ja halusin oppia kielen. Kouluaika Maarianhaminassa ja avioliitto suomenruotsalaisen kanssa Porvoossa on tietenkin myös vaikuttanut, Päivi Björkestam nauraa.
Hän ei halua painottaa sukupuolta, kun puhe on hänen ehkä jotenkin epätavallisesta virastaan. Mutta naiset ovat edelleen melko epätavallisia merenkulkualan näkyvillä paikoilla, sen osoittaa vilkaisu LR:n LR Horizons -lehteen. Näkyvällä paikalla on vain kaksi naista: LR:n Client Manager Phyllis Conroy Glasgowssa ja brittiläinen prinsessa. Molemmat daamit esiintyivät laivan kastamisen yhteydessä.
LR:llä on kuitenkin nykyään 79 naispuolista alustarkastajaa koko maailmassa. Organisaation korkein Classification Manager on myös nainen, Joanna Townsend. Useimmat (17) naispuoliset LR-tarkastajat ovat Kiinassa, Tanskassa heitä on kolme, Ruotsissa ja Norjassa ei yhtään, mutta Suomessa nyt siis yksi, samoin mm. Ranskassa, Belgiassa, Australiassa ja Singaporessa. Sekä Iso-Britannia että Espanja ovat kuitenkin paljon edellä, kummallakin on yksitoista naispuolista LR-aluksentarkastajaa.

Teksti: Thure Malmberg
Käännös: Liisa Varho