Tulosta Tekstin koko: a A A

Boren vahvuus on perheyritys

Takaisin isänsä talossa. Håkan Modig on palannut Bore Ltd:hen oltuaan 21 vuotta Finnlinesilla. Entinen jungmanni ja liikennepäällikkö on nyt toimitusjohtaja. Kuva: Bore Ltd.

Itämerellä astuvat voimaan uudet tiukat rikkisäädökset vuonna 2015. Käytännössä kaikkien alusten saaminen säädösten mukaisiksi on mahdoton tehtävä.

– Tämän vuoden aikana on käytännössä mahdotonta ehtiä varustaa kaikki alukset, jotka liikennöivät SECA-alueella (Sulphur Emission Control Area), savukaasujen puhdistuslaitteilla eli ns. pesureilla, sanoo Bore Ltd:n, Rettig-konsernin varustamon toimitusjohtaja Håkan Modig.

Täyttääkseen uudet rikkipäästövaatimukset, jotka Euroopassa astuvat voimaan 2015, on ainakin aluksi pakko käyttää meridieseliä eli vähärikkistä erikoisdieseliä.

– Nykyiset pesurit pesevät savukaasut vedellä. Keväästä 2014 lähtien olemme Englannissa liikennöivällä m/s Seagard-aluksellamme testanneet sen sijaan kuivapesureita, jotka käyttävät hiottua rakeista kalkkikiveä suodattimena. Tekniikka ei ole uusi, vaan sitä käytetään jo esim. voimalaitoksissa. Jätteenä saadaan kipsiä, jota voidaan kierrättää. Testitulokset ovat olleet lupaavia.

– Meidän kohdallamme tämä on luonnollinen kokeilu, sillä varustamotoiminnan ohella Rettig-konserniin kuuluu tytäryhtiö Nordkalk, joka louhii kalkkia Ruotsissa, Puolassa ja Suomessa.

– Pesureitten asentaminen on kallis prosessi. Yksi ainoa pesuri yhteen koneeseen maksaa miljoonia euroja. Pelkästään kahden uusimman aluksen, m/s Bore Sean ja Bore Songin (rakennettu 2011), muutoskustannukset nousisivat useisiin miljooniin euroihin.

– Kun uudet alukset luovutettiin 2011, ei LNG-tekniikka (liquefied natural gas – nesteytetty maakaasu) eikä sen toimitus ollut kehittynyt niin pitkälle, että nesteytetty maakaasu olisi ollut vaihtoehtona. Siksi on kohtuullista odottaa, että tekniikka tällä alueella kehittyy. Seuraamme asiaa tarkasti, johtaja Modig sanoo.

Vanhin perhevarustamo

Bore Ltd on tänään puhtaasti rahtivarustamo. Yhtiöön liitettiin vuonna 2006 Rederi Ab Engship Nauvosta ja Bror Husell Chartering Maarianhaminasta. Lukuun ottamatta yhtiön kuutta kuivarahtialusta, Bore ei ole ajanut omaa linjaliikennettä vuodesta 1992 lähtien. Kaikki muut alukset on aikarahdattu eri toimijoille mm. linjaliikenteeseen pääasiallisesti Itämerelle ja Pohjanmerelle. Yksi alus toimii nyt Välimerellä. Viime keväänä myytiin m/s Klenoden, joka oli rakennettu 1991 Hampurissa.

Klenoden oli Boren vanhin alus. Nyt yhtiö isännöi yhdeksää omaa ro–ro-alusta ja kuutta kuivarahtialusta. Kuusi alusta seilaa Hollannin lipun alla, muut ovat suomalaisia kotisatamanaan Helsinki. Tarvittaessa yhtiö ”chartraa” lisää aluksia.

Bore on yksi kolmesta perheomisteisen Rettig-konsernin yhtiöistä. Varustamotoiminnan ja kaivostoiminnan (Nordkalk) ohessa valmistetaan radiaattoreita eli lämpöpattereita tytäryhtiö Rettig ICC:ssä.

Borella on konttori Helsingissä, Maarianhaminassa ja Amsterdamissa. Varustamo oli yksi Suomen ensimmäisiä, joka vakiinnutti asemansa ulkomailla.

Varustamotoiminta juontaa juurensa aina vuoteen 1897, jolloin Ångfartygs Aktiebolaget Bore perustettiin Turussa. Koko ajan konsernin on omistanut von Rettigin perhe, ja näin ollen ainakin varustamo lienee vanhin olemassa oleva perhevarustamo Suomessa.

Aluksi Bore harjoitti pääasiassa matkustajaliikennettä Ruotsiin ja Saksaan. Bore oli yksi kolmesta emävarustamosta De Samseglande -yhtiössä, kun Ab Siljarederiet perustettiin 1957 sitä Ruotsin lauttaliikennettä varten, jota nyt hoitaa Tallink Silja.

Bore oli pioneeri myös Itämeren risteilyliikenteessä, jonka jo 1920-luvulla suoritettujen kokeilujen jälkeen aloittivat 1940-luvun lopulla s/s Nordstjernan ja myöhemmin s/s Kastelholm.

Tänään von Rettigin perhe on lähtenyt voimakkaasti mukaan myös retkeilyliikenteeseen Ruotsissa. Perheen ruotsalainen yhtiö Strömma on viime vuosina rantautunut Suomeenkin, viime kesänä jopa Helsingin suurimmalla kiertoajelulaivalla, Aavalla, jossa on paikkoja 247. matkustajalle.

Boren henkilökunta koostuu yhteensä 350 työntekijästä, joista useimmat työskentelevät aluksella.

Konemestareista pulaa

– Lähiaikojen haaste tulee olemaan konepuolen henkilökunnasta, jolta vaaditaan paljon erityistaitoja esim. elektroniikassa. Borella on kuitenkin hyvä maine merenkulkupiireissä, ja panostamme myös siihen, että tarjoamme niin monta harjoittelupaikkaa laivoilla kuin vaan on mahdollista. Tässä me olemme Suomen huippua Finnlinesin jälkeen.

– Toinen haaste on, että maailman ro–ro-laivasto vanhenee, eikä uusia aluksia ole rakenteilla. Telakkojen tilauskirjat ro–ro-alusten osalta ovat tyhjiä ja aluksilla, jotka ovat yli 35 vuotta vanhoja, on noin 60 000 kaistametriä lastikapasiteettia. Tästä huolimatta on vielä ylikapasiteettia, mikä vaikuttaa negatiivisesti markkinoihin, Håkan Modig sanoo.

Hänellä itsellään on menneisyys Finnlinesilla, missä hän vuoteen 2013 oli alusoperaatioiden johtaja. Aluksi, vuodesta 1988, hän työskenteli Boren toimialalla liikennepäällikkönä.

– Kasvoin Åminneforsissa, ja lyhyt rupeama jungmannina eräällä Engshipin aluksella herätti elämänpituisen kiinnostuksen merenkulkuun. Karis-Billnäs gymnasiumissa (Karjaan ruotsinkielinen lukio) suoritetun ylioppilastutkinnon jälkeen vuoroon tuli merenkulkuopinnot Hankenissa (ruotsinkielinen kauppakorkeakoulu) Turussa ja kesätyö Rettig Rederillä.

– Vuonna 1988 minusta tuli Boren liikennepäällikkö. Kun Boren rahtiliikenne vuoden 1991 lopulla siirrettiin Finnlinesille, seurasin mukana pitämään huolta mm. mekaanisen puuteollisuuden kuljetuksista Suomesta.

Håkan Modig palasi Bore Ltd:hen oltuaan 21 vuotta Finnlinesilla. Entinen jungmanni ja liikennepäällikkö on nyt toimitusjohtaja.

– Kuten Borekin, on Finnlines myös nykyään perheomisteinen yritys. Finnlinesin nykyinen omistaja, italialainen Grimaldi-konserni, on ammattimainen perheyhtiö, joka työskentelee kansainvälisesti.

– Perheomisteisuus on hyvä asia, ja Borella meillä on hyvä omistaja, jolla on pitkä perspektiivi toimintaan, Håkan Modig sanoo.

 

Teksti: Thure Malmberg, Käännös: Liisa Varho