Tulosta Tekstin koko: a A A

Hernesaari: historia

Hernesaareen avattiin ensimmäistä kertaa vuoden 2014 kesällä palvelupiste risteilyalusten miehistöille. Cruise Crew Anchor Lounge -nimeä kantava toimipiste oli Suomen Merimieskirkon sekä Merimiespalvelutoimiston yhteinen ponnistus, joka sai jatkoa myös kesällä 2015.

Palvelupisteen perustamiselle nähtiin olevan suuri tarve, sillä viimeisen kymmenen vuoden aikana Helsinki on vakiinnuttanut paikkansa risteilyalusten Itämeri-risteilyjen kohteena. Kaupunkiin saapuu kesäisin yli 250 alusta, joissa jokaisessa palvelee keskimäärin 800 merenkulkijaa. Pysähdykset satamissa ovat osalle henkilökunnasta työntäyteisiä.  Laivojen lähellä sijaitsevat palvelukeskukset mahdollistavat merenkulkijoille kätevästi ja helposti yhteydenpidon perheeseen ja kotimaahan omalla vapaa-ajalla. Saksalaisen Kielin sataman lisäksi Hernesaari on ainoa Itämeren satama, josta löytyy internetkahvilan tyyppinen palvelupiste merimiehille.

Vuoden 2014 kesällä Hernesaaren toimipiste palveli yli 80 risteilyalusta. Ensimmäisen vuoden tavoitteena oli tavoittaa noin 5-10 prosenttia merenkulkijoista. Tavoite saavutettiinkin, sillä lähes 6000 merenkulkijaa käytti kesän aikana toimipisteen omia palveluita. Mallia otettiin Hampurissa ja Venetsiassa toimivista klubeista. ITF Seafarer´s Trust tuki hanketta ja Helsingin satama suhtautui alusta lähtien myötämielisesti palvelun perustamiseen. Aluksi paikan päälle suunniteltiin siirrettävää parakkia, mutta lopulta päädyttiin sataman tyhjilleen jääneeseen matkamuistomyymälään, jonka satama siivosi ja kunnosti. 

Ylivoimaisesti suosituin palvelumuoto kesällä 2014 oli internet-yhteyksien tarjoaminen. ITF Seafarer´s Trust -säätiön varoilla hankittiin viisi kannettavaa tietokonetta, joihin asennettiin 3G-yhteydet. Useimmilla merenkulkijoilla oli  käytössään mobiililaite, joten nettiyhteyksien tarjontaa lisättiin hankkimalla muutama 4G-modeemi. Vilkkaimpina päivinä palvelupisteellä vieraili yli 170 merenkulkijaa.

Internetkahvilan lisäksi toimipisteessä tarjottiin muun muassa liikuntapalveluja merenkulkijoille. Hernesaaren laiturin lähellä sijaitsevasta jalkapallokentästä varattiin vuoroja risteilyalusten työntekijöiden käyttöön. Anchor Loungen yhteyteen hankittiin myös katukoripalloteline palloineen. Tilastojen mukaan 1220 merenkulkijaa osallistui toimipisteen järjestämiin urheilutapahtumiin. 

Yksi tärkeimmistä toimintamuodoista oli keskusteluavun tarjoaminen. Hernesaaren palvelupisteen henkilökunnan kanssa merenkulkijat pystyivät turvallisesti käymään läpi omia ilojaan tai surujaan. 

Merenkulkijoita kävi palvelupisteellä yhteensä 77 eri maasta. Eniten vieraita saapui Kaukoidästä ja Euroopan maista. Suurin kansallisuusryhmä tuli Filippiineiltä, joita oli noin 2000 kävijän verran. Kanttiinin hintataso pidettiin alhaisena ja myytäväksi hankittiin suomalaisten pienten naposteltavien ja matkamuistojen lisäksi myös merenkulkijoiden paikallisia herkkuja nuudeleista aasialaisiin mehuihin ja limsoihin.