Tulosta Tekstin koko: a A A

Merenkulun turvallisuuspalkinto 2015

Liikenneviraston meriliikenteen ohjausyksikön päällikkö Thomas Erlund, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Suomen Merimieskirkon pääsihteeri Hannu Suihkonen ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa. Kuva: SMK/Marko Toljamo.

Merenkulun turvallisuuspalkintoesine on Emil Cedercreutzin tekemä pronssiin valettu veistos Ruorimies. Kuva: SMK/Marko Toljamo.

Arvostettu merenkulun turvallisuuspalkinto Liikenneviraston VTS-toiminnalle.

LEHDISTÖTIEDOTE 3.9.2015

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday myönnettiin tänä vuonna Liikenneviraston VTS-toiminnalle. Liikenneviraston VTS-keskukset ovat vuosien varrella tehneet paljon työtä merenkulun sujuvuuden ja turvallisuuden edistämiseksi.

"Esimerkiksi kesäkuun alkupuolella Suomenlahden meriliikennekeskus onnistui ehkäisemään suuren rahtialuksen mahdollisen karilleajon Suomenlahdella. Alus saatiin meriliikenneohjauksen yhteydenottojen avulla muuttamaan kurssinsa kohti turvallista vesialuetta", kertoo Liikenneviraston meriliikenteen ohjausyksikön päällikkö Thomas Erlund

Myös Länsi-Suomen meriliikennekeskus onnistui ehkäisemään tänä vuonna Turun eteläsaaristossa toisen rahtialuksen karilleajon

"On suuri kunnia vastaanottaa Suomen arvostetuin meriturvallisuuspalkinto. Vastaanotan palkinnon kaikkien työtovereideni puolesta, jotka ovat ansainneet tämän sitkeällä ja johdonmukaisella toiminnallaan vastatessaan vuoden jokaisena päivänä merenkulun turvallisuudesta pyrkien samalla ennalta ehkäisemään ympäristövahinkoja", Erlund toteaa.

VTS eli Vessel Traffic Service tarkoittaa alusliikennepalvelua, jonka tarkoituksena on parantaa merenkulun turvallisuutta, edistää alusliikenteen sujuvuutta ja tehokkuutta sekä ennaltaehkäistä onnettomuuksia ja niistä mahdollisesti syntyviä ympäristöhaittoja.

Meriliikenteenohjaus lähti Suomessa toimimaan vuonna 1996 Helsingissä. Vain muutama vuosi sen jälkeen (1998) aloitti Archipelago VTS Turun saaristossa. Maailmalla VTS-toimintaa oli harrastettu jo vuodesta 1946, jolloin ensimmäinen satama VTS aloitti toimintansa Liverpoolissa.

"Tänä päivänä VTS-toiminta ei vielä kata koko Suomen rannikkoa, mutta erilaiset tapahtumat ja tilanteet merialueilla ovat osoittaneet, että tähän olisi pyrittävä mahdollisimman pikaisesti. Olemme siksi tehneet esityksen ministeriöllemme uudesta perustamispäätöksestä, jossa kaikki Suomen merialueet ovat VTS-toiminnan vastuualuetta", Erlund sanoo.

Palkinnon luovutti liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner 3.9.2015. Ministeri ei ollut vielä saanut käsiteltäväkseen tuoretta esitystä, mutta sanoi ajatuksen tuntuvan hyvältä ja edistämisen arvoiselta: "Merenkulun turvallisuus ja onnettomuuksien ennaltaehkäisy on erittäin tärkeää, ja VTS-toiminta on tehokas ja hyvin kustannustehokas tapa tehdä sitä työtä."

Merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday on viranomaisten sekä ammatti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1996 perustama tunnustuspalkinto. Palkintotoimikunnan puheenjohtajaorganisaatio on Suomen Merimieskirkko ry. Palkinto jaettiin nyt 17. kerran. Palkinnon myöntämisen perusteena voi olla konkreettinen teko, oivallus, asenne, kehitysprojekti tai muu merenkulun turvallisuuteen liittyvä seikka. Palkinto voidaan antaa nimetylle henkilölle, aluksen miehistölle, varustamolle, viranomaiselle tai muulle yhteisölle. Palkintoesineenä on Emil Cedercreutzin tekemä pronssiin valettu veistos Ruorimies.

 

Kuvagalleria

Lisätietoja:

Palkinnon saajat ja taustaorganisaatiot

Liikennevirasto, VTS-toiminnot

Liikennevirasto, Liikenneviraston meriliikenteen ohjaus -yksikön päällikkö,
Thomas Erlund, **@**, p.040 829 9877