Tulosta Tekstin koko: a A A

3/16 Kirja-arviota

Image is the property of or licensed by Vintage Digital Revival LLC.

Kustannusosakeyhtiö Moreeni.

Tekstit: Irmeli Tanttu Hagelin

Titanicin tuho animaationa

Uppoamaton olikin kohtalokas jäävuori, eikä Titanic, vaikka aikansa suurimman laivan tekijät niin uskoivat. Usko oli niin lujassa, että yhteentörmäyksen mahdollisuuteen suhtauduttiin vakavasti vasta viiveellä. Vähitellen hätäviestit ja -raketit otettiin todesta. Vuonna 1912 huhtikuun 14. päivänä Pohjois-Atlantilla neljään kilometriin vajonnut matkustaja-alus vei mennessään 1 500 ihmistä. Pelastuneita oli 750. Suomalaisia laivalla oli 63 ja heistä pelastui 20.
    Titanicin kuolinkamppailu kesti kaksi tuntia 40 minuuttia. Tämä on nyt nähtävissä Titanic Honor & Glory -sivustolla hetki hetkeltä ajantasaisesti animaatiovideona Titanic sinks in Real Time (2016). Animaatio pohjustaa valmisteilla olevaa videopeliä merihistorian tunnetuimpiin kuuluvasta tuhosta.
    Video alkaa laivan kellonajasta 23.39, kun miehistö huomaa ensi kertaa jäävuoren. Minuutin kuluttua se jo repäisee Titanicin kyljen auki keulasta lähtien, ja vesimassat syöksyvät laivan viiteen vesitiiviiseen osastoon. 36 minuuttia myöhemmin vesi painaa keulaa yhä alemmas. Orkesteri saa määräyksen soittaa rauhoittaakseen matkustajia. Kun kuusi minuuttia tästä on kulunut, keulan vesilasti nostaa nyt perää entistä ylemmäs.
    Katastrofin edetessä animaation teksteistä on luettavissa tilanteen eteneminen kohti lohdutonta loppua. Laivasta näkyy vain yläkantta, savupiiput rojahtelevat, alus katkeaa ja vaipuu syvyyksiin. Tähän video päättyy.
    Myös seuraavat tapahtumat ovat syöpyneet ainakin 1900-lukulaisten muistiin, sillä Titanicista on tehty lukuisia elokuvia ja kirjoja. Kello 03.30 RMS Carpathia on ensimmäisenä onnettomuuspaikalla ja aloittaa pelastusoperaation. New Yorkiin se saapuu huhtikuun 18. päivänä klo 21.25 mukanaan 705 pelastunutta.
    Animaatiolla viitataan jo tekeillä olevaan videopeliin, jonka kehittelijäryhmän, nimeltään Vintage Digital Revival, vetäjä on Thomas Lynskey. He kertovat ehdottomasti arvostavansa ja kunnioittavansa katastrofin uhreja eikä alkuperäisyydestä tingitä. Pelaajat voivat kokea matkan Southamptonista lähtien ja jutella historiallisten henkilöiden kanssa. Paljon enempää ei tässä vaiheessa pelin tulevasta sisällöstä ole tiedossa. Herää kysymys, ovatko pelaajat matkustajia vai ulkopuolisia. Jos matkustajia, niin arvotaanko missä hytti sijaitsee?
    Reaaliaikainen animaatio 2 tuntia 40 minuuttia on pitkä piinapenkki sellaiselle katsojalle, joka tietää lopun, mutta jännitystä sille, joka ei aavista. Titanic Honor & Glory -nettisivustolle on tuotu oheismateriaalina suomalaisnaisen nauhoitettu selviytymistarina.
    Naiset ja lapset saivat etuoikeuden pelastusveneisiin kunniallisen herrasmiestavan mukaan. Niinpä Benjamin Guggenhein, USA:n rikkaimpia miehiä, pukeutui parhaimpiinsa ja kohtasi kuoleman arvokkaasti.
    Titanicin kapteenilta Edward John Smithiltä, 60, kysyttiin kerran hänen pitkästä meriurastaan, ja vastaus kuului: ”Rauhallista on ollut.” Noissa sanoissa oli hirveä enne ja kohtalo.

Oodi venevajalle

Katarina Sewón kirjoitti ensin Hirsiarkkulaiturin, jossa käytännönläheisesti esiteltiin vanhoja tapoja uusien rinnalla. Äskettäin ilmestynyt Venevaja (Moreeni 2016) sivuaa laituri-aihetta samaten rakennuskulttuurin ja perinteen näkökulmasta.
    Valtaisan aineistomäärän takia oli rajausta tehtävä kovalla kädellä, ja Sewón päätyi keskittymään lounaiseen Saaristomereen ja Ahvenanmaalle, joten sisävesien venevajat, savoksi ’koppulit’, eivät mahtuneet mukaan tällä kertaa.  
    Tarjolla on 25 saaristolaista venevajaa täsmätietoineen ja runsaasti muita vajoja taustoituksen kera. Yhtenäinen luettelo näistä myös olisi helpottanut lukijaa. Mutta nikkarintaitoisille selviää kyllä, miten rakenteita korjataan tai korvataan uusvanhalla mallilla. Tällaisen tietotaidon keruu, historiallisten kuvien jäljittäminen, rakentajien ja omistajien haastattelut sekä uusittu kuvadokumentointi ovat olleet Sewónin melkoinen urakka.
    Venevajoista vanhin, jonka Sewón on kohdannut, löytyi Paraisten Lofsdalista. Puupaaluille perustettu punamullattu hirsivaja 1700-luvun lopulta odottaa lähiaikoina kohennusta Djupsundet-lahden pohjukassa, kertoo omistaja. Eipä ole pohjukkakaan enää nimensä mukainen, sillä vettä on vain metrin verran.
    Tällainen ikivanha hyötyrakennus on pittoreski muisto rantojen kulttuurimaisemasta ja entisestä saaristolaiselämästä, joka alkoi hiipua viimeistään 1950-luvulla. Juuri elinkeinorakenteen muutoksesta johtuu, että venevajojen dokumentoinnilla on kiire. Lisäksi vajojen sijainti osin vedessä vaatii korjaamista useasti.
    Remonteista ratkaisevin on ollut päre- ja olkikattojen uusiminen aaltopellillä. Ilman tätä modernia myönnytystä ei venevajoja olisi enää liiemmälti jäljellä. Niinpä Ahvenanmaan Eckerössä Käringsund on yksi laajimmista maakunnassa säilyneistä kalastajakylistä, jonka puolen sataa venevajaa on edelleen pystyssä.
    Björkön lauttarannan tuntumassa on kokonainen venevajakortteli. Eri-ikäiset vajat on sijoitettu rannan suunnassa kolmeen tasoon. Sisäänajo ohjataan vinosti muotoiltujen aukkojen kautta. Omaperäisiä ratkaisuja on muitakin, kuten vajojen nurkkien viistäminen, jotta merelle näkyy paremmin.
    ”Helsingin helmeä” ei kuitenkaan ole voinut jättää esittelemättä, sillä kaupungin omistaman Stansvikin kartanon venevaja on luku sinänsä. Vuodelta 1820 oleva rakennus seisoo hirsiarkkujen päällä vedessä Laajasalon eteläosassa Tahvonlahden rannassa. Carl Ludvig Engelin suunnittelema herraskainen kartanoalue on vaaleissa väreissään arvokas kulttuurikokonaisuus.
    Vanhan rinnalla edustaa ihan uutta puolestaan Maarianhaminan Merikortteli venevajoineen 2000-luvulta. Perinteiseen tapaan rakennetut vajat, punamultaiset totta kai, on perustettu melkoisiin olosuhteisiin. Syvälle savipohjaan upotetut paalut ovat jopa 20-metrisiä. Yhdessä venevajassa on runkotolpat otettu kuunari Lindenin mastopuusta.
     Venerannat laitureineen ovat odottamisen, tulemisen ja lähtemisen paikkoja, Sewón luonnehtii. Venevaja-kirja siirtää lukijan katseen hetkeksi venesuojaan verkkoineen päivineen ja esittää innoittuneen ja innostavan puolustuspuheen rakennustyypin puolesta. Toisin sanoen oodin venevajalle.